reklama

39 stupňov v divadle Actores

Mestské divadlo Actores prinieslo v dvadsiatej prvej divadelnej sezóne prekvapivú novinku. Na slovenských doskách sa 15. októbra po prvý raz predstavila s broadwayským hitom 39 stupňov. Vypredané predstavenie vygradované záverečným búrlivým potleskom a standing ovation sa potom rožňavskému divákovi predviedlo ešte štyri krát s podobným úspechom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Je to síce adaptácia, ktorá bola sfilmovaná hororovým mágom Alfredom Hitchcockom, no do divadla sa báť prísť nikto nemusí. Divadelné spracovanie rovnomennej novely Johna Buchana totiž diváka rozhodne pobaví. Aj keď sa na javisku najprv objaví ako prvá pištoľ mieriacia rovno na diváka, nasledujúca scéna kabaretu s bláznivým maestrom Memorym správne usmerní atmosféru deja do komickej roviny. Hlaveň pištole predznamenáva interaktívnu hru, v ktorej by mal divák participovať na inscenácii. Predstavenie totiž počíta s aktívnou predstavivosťou diváka, keďže na veľkosť pomyselných scén je využité minimum rekvizít. Herci si tak pomocou pantomímy a grotesky vypomáhajú v znázorňovaní viacerých úkonov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavná postava príbehu, angličan Richard Hannay (h. Róbert Kobezda), žije svoj stereotypný život, keď ho naruší nečakaná dráma. Počas spomínaného kabaretu sa vďaka enormnej pozornosti zo strany neznámej Nemky Anabell (h. Ivana Krajňáková) ocitajú u neho doma, kde sa dozvedá o zločineckom podsvetí, ktorého sa týmto zasvätením práve stal súčasťou. Na jeho nešťastie, ako v správnom kriminálnom prípade, sa v jeho byte stane vražda, a tak je Richard nútený vydať sa na útek.

Aj keď je dielo postavené primárne na zločineckej zápletke, divák sa ňou „zaťažovať“ vôbec nemusí. Je to síce hlavná dejová línia, na jej podklade ale vzniká priestor pre komické a groteskné scény. Ich protikladom sú „naháňačky a útek,“ ktoré majú diváka udržať v detektívnej atmosfére. Tým výborne sekunduje aj hudobná dramaturgia, ktorá pomáha pri rámcovaní deja do obdobia, žánru a vypovedania konkrétnej situácie. Hra sa odohráva v retrospektíve, rozprávaná samotným Richardom Hannayom, ktorý podáva príbeh ako niečo, čo bolo. Samotný fakt, že príbeh sa už udial, dáva jasne najavo, že Richard hru prežije, čo odľahčuje napätie a zároveň podnecuje zvedavosť, ako sa mu to podarí. Retrospektíva sa využíva aj vo vnútri samej seba, a to cez spätné pohľady k objasneniu deja.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nepomer hercov a postáv v predlohe využila hra inovačne, a to tak, že zo zjavnej nevýhody spravil výhodu. Inscenácia je totiž postavená na práci štyroch hercov s viac ako tridsiatimi postavami. Obmieňanie viacerých postáv sa tak stáva nosnou zápletkou komiky, hlavne v prípade dvojice hercov vo vlaku (h. Attila Bocsárszky, Jozef Komiňák). Tí priam závratnou rýchlosťou obmieňajú svoju identitu, ktorá je daná typom čapice na ich hlavách. Takto na javisku vidíme, ako sa v priebehu niekoľkých sekúnd vystrieda predavač spodnej bielizne, kamelot novín a policajt v jednej osobe. Samotné obmeny sú svojou rýchlosťou priam neuskutočniteľné, čo si divák a aj tvorcovia uvedomujú a preto sú zmeny fiktívnych charakterov priamo priznané hercami v hre. Nedivadelná realita priamo zasahuje v diele aj druhýkrát, keď herci znova využívajú interakciu s publikom a posadením sa do hľadiska prechádzajú na „druhú stranu“. Mohlo by sa zdať, akoby priznanie reality v hre malo odporovať samotnému zmyslu divadla, avšak v tomto prípade je opak pravdou. A nielen preto, že je to komédia. V konkrétnych scénach, ktoré sú samy o sebe vyslovene absurdné, sa totiž deklarovanie reality stáva ešte absurdnejším. Vďaka tomu si je divák vedomý ľahkosti, ktorú komédia sama o sebe prináša, dovolí si uvoľniť sa, nechať všetky problémy vo svojom podvedomí a nechať plynúť smiech a hru, do ktorej vkročil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Divadlu Actores sa znova raz podarilo vytvoriť komplexne fungujúce predstavenie. Viac ako deväťdesiatminútové predstavenie bez hluchých miest tak vie aj náročnejšiemu divákovi spríjemniť večer v divadle.

Mestské divadlo Actores, Rožňava

39 stupňov

Premiéra: 15. Október 2014

Réžia: Tatiana Masníková 

Hrajú: Róbert Kobezda, Ivana Krajňáková, Atila Bocsárszky ml. , Jozef Komiňák a.h. 

Veronika Jánošíková

Veronika Jánošíková

Bloger 
  • Počet článkov:  38
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Telo prejavené duchom, duch prejavený telom. Zoznam autorových rubrík:  RiadkyNázoryPoviedkyRozprávkyRecenzieNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu